Використання
методів розвитку критичного мислення учнів
на уроках біології
Урок № 17.
Тема: Паразитичні
одноклітинні організми. Шкідливі бактерії
Мета уроку:
·
повторити
матеріал про відкриття, будову, поширення, різноманітність та процеси життєдіяльності
бактерій;
·
сформувати
знання про значення бактерій та ціанобактерій у природі, їх використання у
сільському господарстві, промисловості, медицині, про бактерій – збудників
хвороб, про засоби запобігання захворюванням, необхідність гігієнічних правил у
побуті;
·
розвивати
вміння працювати з текстом підручника, малюнками, додатковою літературою,
схемами, таблицями;
·
формувати
вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, робити висновки;
·
виховувати
позитивні якості особистості, дисциплінованість та повагу до інших, уважне та
бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Очікувані
результати: учні:
·
Наводять
приклади використання людиною бактерій;
·
Аналізують
шкідливу та корисну для людини дію бактерій;
·
Застосовують знання для профілактики
інфекційних захворювань;
·
Порівнюють
біологічні об’єкти між собою, роблять відповідні висновки та узагальнення;
розвивають пам’ять, увагу, спостережливість;
·
Навчаються
бережливо ставитись досвого здоров’я.
·
Формують
розуміння єдності всіх живих організмів.
Основні поняття і терміни: бактерії-сапрофіти, паразити, токсини, імунітет, пробіоти, профілактика,
шляхи зараження, хвороботворні, дифтерія, туберкульоз, кашлюк, тиф, правець,
холера, повітряно-крапельна інфекція, епідемія, пандемія.
Обладнання: таблиця, німа
картинка, проектор, екран,
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
Епіграф уроку:
Мільярди
мікроорганізмів розсіяні в природі,
вони
оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно
супроводжують
людину, втручаючись
в
її життя то як вороги, то як друзі.
В. Л. Омелянський
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
й актуалізація опорних знань учнів
2.1.
Метод "Підписуємо малюнок - пояснюємо"
Мета: формування аналітико-синтетичного мислення
учнів, вміння працювати з німими малюнками.
Підписати малюнок «Будова
бактерії» (індивідуальна робота).
Учні отримують німі малюнки, підписують зашифровані
цифрами назви частин протягом 3 хв. Потім обмінюються
картками і перевіряють правильність його виконання за шаблоном вчителя,
виведеним на дошку.
Завершується робота колективним обговоренням за
принципом "Хто, кому і чому хоче задати питання?".
2.2.
Біологічний диктант (усно):
1) Середовищем
існування бактерій є вода, повітря, грунт і …
2) Клітина
бактерії складається з …
3) Бактерії вперше
спостерігав за допомогою мікроскопа …
4) Ядерна речовина
бактерій … від цитоплазми.
5) Розмножуються
бактерії …
6) Рухаються
бактерії за допомогою …
7) Бактерії у
вигляді паличок називаються …
8) Коками називаються
бактерії … форми.
9) За способами
живлення серед бактерій є автотрофи та …
10)
На поверхні клітини бактерії може
утворюватись …
11)
За
несприятливих умов бактерії утворюють …
12)
Бактерії,
що живляться відмерлими рештками організмів, називають…
2.3. Вправа «Головоломка»
(на дошці)
1. Як називаються без’ядерні організми?
О Р Т І К И П О Р А (прокаріоти)
2.4.
Вправа
«Знайди помилку»
Знайдіть в тексті помилки і виправте їх (правило піднятої руки)
Текст на дошці:
За способом живлення бактерії поділяють на автотрофи і гетеротрофи. Залежно
від субстрату, з якого бактерії добувають органічні речовини, автотрофи
поділяють на сапротрофів і паразитів.
За потребою в кисні бактерії поділяють на аеробні, що живуть у безкисневому
середовищі, та анаеробні, що потребують для нормальної життєдіяльності вільний
молекулярний кисень.
Розмножуються бактерії шляхом поділу клітини навпіл, причому настільки
швидко, що через кожні 2-3 с утворені клітини знову діляться.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
3.1. «Ситуація подиву»
Маса бактерій, які живуть на планеті, набагато перевищує масу рослин і
тварин, разом узятих. Чому ми цього не помічаємо?
3.2. Проблемне питання (на дошці):
Як ви гадаєте, що буде, якщо на нашій планеті зникнуть усі прокаріоти?
Повернемось до цього питання наприкінці уроку.
3.3.Зверніть увагу на епіграф нашого уроку.
Мільярди
мікроорганізмів розсіяні в природі,
вони
оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно
супроводжують
людину, втручаючись
в
її життя то як вороги, то як друзі.
В. Л. Омелянський
Оскільки бактерії мешкають у
різних умовах, вони відіграють важливу роль у природі та житті людини. Яке ж
значення в природі та житті людини відіграють бактерії?
Відповідь на дане запитання ми
знайдемо на сьогоднішньому уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Підготовча бесіда.
Подумайте, чому на
кожному продукті, який ви купуєте в магазині, на етикетці є напис: “Вжити до…”
або “Термін зберігання…”
Що ви знаєте про те, як
подовжують термін зберігання продуктів?
Чому ваша мама і бабуся
весь час наголошують на тому, щоб ви мили руки після вулиці, відвідування
туалету та перед їжею?
Як ви думаєте, чи є в
організмі людини якийсь природний бар’єр проти проникнення бактерій?
Отже, сьогодні на уроці
ми будемо вивчати, як бактерії можуть завдавати шкоди людині та як цьому
запобігти.
1. Зверніть увагу
на таблицю на вашому столі, в якій схематично записані групи бактерій та роль,
яку вони виконують.
№ з/п |
Група бактерій |
Хвороби |
Об’єкт ураження |
1. |
Особливо небезпечні |
-Ботулізм, -Висипний тиф, холера, чума, сибірська виразка, орнітоз |
-Консерви (м’ясні, рибні, грибні) -Організм людини |
2. |
Небезпечні |
Туберкульоз, проказа, черевний тиф, дифтерія, сальмонельоз, виразка
шлунку та дванадцятипалої кишки |
Організм людини |
3. |
Умовно небезпечні |
Стафілокок, стрептокок, кишкова паличка |
Організм людини |
4. |
Корисні |
Молочно-кислі, біфідобактерії |
Зміцнюють імунітет, покращують травлення, синтез вітаміну В, пригнічують розвиток
інших бактерій (умовно небезпечних). |
За визначений час (10хв) скласти
речення, які пояснюють зміст таблиці, щоб утворився повноцінний текст.
Наприклад: До особливо небезпечних бактерій відносять збудників ботулізму,
висипного тифу, холери, чуми, сибірської виразки, орнітозів, які уражають
консерви та людський організм.
Назва групи бактерій → які саме бактерії? → кого уражають?
Створіть чотири групи по 5 учнів.
Кожна група працюватиме над складанням речень про одну групу бактерій за
інструкцією.
Інструкція:
Робота з заданою таблицею:
·
Уважно розгляньте показники
таблиці. Визначте основну ідею, покладену в основу їх створення.
·
Побудуйте логічний ланцюг першого
речення. Наприклад: За якою дією? → на
який об’єкт? → як поділяються бактерії? Поставте ще питання до ланцюга.
·
Сформулюйте перше речення.
Наприклад: За дією на організм людини всі бактерії поділяють на особливо
небезпечні, небезпечні, умовно небезпечні та корисні. Побудуйте логічний ланцюг
другого речення і сформулюйте його і т.д.
·
Уважно прочитайте створений текст
і зробіть його корекцію. Дайте назву тексту.
Зачитайте свої тексти і дайте
відповіді на питання:
Чи написаний текст у науковому стилі?
Чи правильно побудовані
речення?
Чи всі думки зрозумілі?
Чи всі думки і текст в цілому
мають завершений вигляд?
Чи враховані у тексті всі
показники таблиць.
Колективне обговорення
результатів роботи.
2.
Міні-лекція.
2.1.Використання
бактерій людиною:
·
Виготовлення молочнокислої
продукції;
·
Виготовлення ліків;
·
Хімічний синтез;
·
Виготовлення кормових добавок для
тварин
·
Рідкі бактеріальні добрива для
грунтів;
·
Очищення стічних вод;
·
Виготовлення біогазу.
2.3.
Шляхи зараження:
Через повітря
(повітряно-крапельна інфекція) –туберкульоз;
Через воду –
черевний тиф, холера;
Через солону
рибу – холера;
Через продукти
харчування – сальмонельоз, ботулізм;
Через брудні
руки – кишкова паличка, збудники виразки шлунку та дванадцятипалої кишки.
2.3.
Спороутворення:
У несприятливих для життя умовах хвороботворні бактерії, як і інші,
утворюють спори. Людина, яка має спори
бактерій в організмі, але сама не хворіє, є носієм і може заражати інших людей.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
5.1. Біологічна задача
Скільки бактерій може бути у провітреній класній кімнаті, якщо вона має довжину
8м, ширину – 6м, висоту – 4м. в 1 м3 бактерій – 4 тис?
1)
Обєм
приміщення 8*6*4=192 (м3 )
2)
Кількість
бактерій 4000*192=768 000
Скільки бактерій може бути в непровітреному приміщенні, якщо в 1 м3 їх
400 000?
768000*100000=768 000 000.
Чому класну кімнату обов’язково слід провітрювати на перервах?
Учитель ставить запитання, а учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи
1)
Чому небезпечно вживати консерви
з банок із здутими кришками? (тому, що в них розвиваються клостридії, що спричиняють
захворювання на ботулізм)
2) Які бактерії
відіграють роль санітарів у природі? ( сапротрофи або бактерії гниття)
3) Яку бактерію
використовує генна інженерія для отримання інсуліну й інтерферону? ( кишкову
паличку)
4) Назвіть
збудника холери (холерний вібріон)
5) Якими шляхами
передаються інфекційні хвороби, збудниками яких є бактерії?
6)
Які заходи необхідно проводити з
метою профілактики бактеріальних хвороб у людини? (провітрювання, вологе
прибирання, розведення фітонцидних рослин, повноцінне харчування, щеплення,
вживання кип’яченої води)
5.3.Практичне завдання:
1) Розгляньте видані вам
продукти повсякденного харчування людини чи обгортки з них. Знайдіть термін
придатності, склад, умови зберігання. Порівняйте. Зробіть висновки.
2) Прокоментуйте правила особистої
гігієни.
VІ. Рефлексія.
Що нового ви дізналися на уроці?
Що сподобалось більше всього?
Що не сподобалося на уроці?
То, що ж буде, якщо на нашій планеті зникнуть усі прокаріоти?
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Для всього класу: Опрацювати § 12 підручника.
Творче завдання (за вибором):
1. Конкурс казкарів. Учні вивчають текст параграфа
про користь бактерій і вибирають ту його частину, яка їм найбільше сподобалася.
Цю частину параграфа кожен учень або група учнів має відтворити за участю
улюбленого казкового героя, за улюбленим сюжетом. Щоб придумати цікаву казку,
треба ще раз уважно прочитати текст, щоб у казковому сюжеті не забути
відтворити його основний зміст. Після роботи заслуховують тексти казок,
обговорюють і вибирають найкращу.
2. «Своя шпаргалка»:
Створити власний опорний конспект з набутих знань щодо
нової теми, який ви зможете використати під час відповіді на наступному уроці.
Метод "Складання тексту на основі табличних даних"
Мета: формування аналітико-синтетичного мислення, вміння складати текст на
основі узагальнених і систематизованих таблиць. Учні працюють в парі.
•
Крок 1. Ознайомити
учнів з принципом роботи. Для цього за будь-якою таблицею підручника скласти
2-3 (повноцінних) речення.
•
Крок 2. Роздати учням
завдання – табличний матеріал і попросити за визначений час (10хв) скласти
речення, які пояснюють зміст таблиці, щоб утворився повноцінний текст.
•
Крок 3. Учні
обмінюються текстами і обговорюють його: Чи написаний текст у науковому стилі?
Чи правильно побудовані речення? Чи всі
думки зрозумілі? Чи всі думки і текст в цілому мають завершений вигляд? Чи
враховані у тексті всі показники таблиці.
•
Крок 4. Прочитати
власний текст до таблиці і попросити
учнів уважно слідкувати за вашою думкою.
•
Крок 5. Прочитати
текст вдруге повільно, дати можливість учням звірити їх записи з текстом
вчителя.
•
Крок 6. Обговорити
результати роботи.
Біологія 6
клас. Урок № 19
Тема уроку: Роль у природі та житті людини одноклітинних
організмів.
Під час вивчення теми роздаю
учням табличний матеріал, в якому схематично записані групи бактерій та роль,
яку вони виконують.
№ з/п |
Група бактерій |
Хвороби |
Об’єкт ураження |
1. |
Особливо небезпечні |
-Ботулізм, -Висипний тиф, холера, чума, сибірська виразка, орнітоз |
-Консерви (м’ясні, рибні, грибні) -Організм людини |
2. |
Небезпечні |
Туберкульоз, проказа, черевний тиф, дифтерія, сальмонельоз, виразка
шлунку та дванадцятипалої кишки |
Організм людини |
3. |
Умовно небезпечні |
Стафілокок, стрептокок, кишкова паличка |
Організм людини |
4. |
Корисні |
Молочно-кислі, біфідобактерії |
Зміцнюють імунітет, покращують травлення, синтез вітаміну В, пригнічують
розвиток інших бактерій (умовно небезпечних). |
Наприклад: До особливо небезпечних бактерій відносять збудників ботулізму,
висипного тифу, холери, чуми, сибірської виразки, орнітозів, які уражають
консерви та людський організм.
Назва групи бактерій → які саме бактерії? → кого уражають?
Робота з заданою таблицею:
·
Уважно розгляньте показники
таблиці. Визначте основну ідею, покладену в основу їх створення.
·
Побудуйте логічний ланцюг першого
речення. Наприклад: За якою дією? → на
який об’єкт? → як поділяються бактерії? Поставте ще питання до ланцюга.
·
Сформулюйте перше речення.
Наприклад: За дією на організм людини всі бактерії поділяють на особливо
небезпечні, небезпечні, умовно небезпечні та корисні. Побудуйте логічний ланцюг
другого речення і сформулюйте його і т.д.
·
Уважно прочитайте створений текст
і зробіть його корекцію. Дайте назву тексту.
Після виконання роботи
обміняйтеся текстами і дайте відповіді на питання: Чи написаний текст у
науковому стилі?
Чи правильно побудовані
речення?
Чи всі думки зрозумілі?
Чи всі думки і текст в цілому
мають завершений вигляд?
Чи враховані у тексті всі
показники таблиць.
Зачитую власний текст до таблиці,
зупиняючись після кожного речення. Учні уважно слухають і роблять позначення
"+", якщо речення наближено по змісту відповідає тому, який зачитує
вчитель. Якщо якесь речення (або частина тексту) по змісту не відповідає тому,
який зачитує вчитель, роблять позначку "-".
Колективно обговорюються
результати роботи.
Метод "Підписуємо малюнок - пояснюємо"
Мета: формування
аналітико-синтетичного мислення учнів, вміння працювати з німими малюнками.
Учні працюють в парах.
•
Крок 1 Вчитель
пояснює принцип роботи з німими малюнками і роздає однотипні завдання за
варіантами.
•
Крок 2. Працюючи в
парі, учні повинні назвати зашифровані цифрами назви частин малюнка.
•
Крок 3. Після
виконаного завдання учні обмінюються картками і перевіряють правильність його
виконання.
•
Крок 4. Завершується робота колективним
обговоренням за принципом "Хто, кому і чому хоче задати питання?".
Біологія 6 клас. Урок 11.
Тема уроку: Відмінні риси будови рослинної і тваринної клітини.
На початку уроку з метою актуалізації знань роздаю
учням німі картки, на яких вони повинні зробити відповідні позначення протягом
5хв.
Потім вони обмінюються картками і перевіряють
правильність виконаного завдання іншої пари.
За запропонованими критеріями оцінювання учні
оцінюють роботу своїх товаришів. Відбувається обговорення результатів роботи за
принципом "Хто, кому і чому хоче поставити питання?".
Метод
"Базовий урок "
Біологія 7 клас. Урок 55
Тема уроку: Форми поведінки
тварин: захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська
поведінка та турбота про потомство), територіальна.
1 крок – пояснення структури базового уроку за слайдом.
2 крок
– побудова
таблиці за питанням «Що ми знаємо з життя ведмедів?»
Що знаємо? |
Про що хочемо дізнатись? |
Про що дізнались? |
|
|
|
3 крок
– робота в
групах з текстом «Факти з життя тварин»
4 крок
– обговорення
за результатами роботи
Текст для опрацювання
Ведмідь завжди був символом мужності
та сили. Ці грізні звірі здавна викликали страх та повагу наших предків, та
сьогодні самі знаходяться за крок до зникнення і саме тому у більшості країн
ведмеді, незалежно від виду, захищені законом.
1. З восьми сучасних видів ведмедів,
лише полярний харчується виключно м'ясом, панда — строгий вегетаріанець, раціон
якого складається з бамбука, а інші шість видів всеїдні з різноманітними
дієтами.
2. Білі ведмеді найбільші наземні хижаки на нашій планеті, при розмірах більше
ніж два з половиною метри вони можуть важити понад шістсот кілограм.
3. Ведмеді володіють неймовірним нюхом, згідно з багатьма дослідженнями в них
найкращий нюх серед ссавців. Білі ведмеді можуть відчути запах своєї здобичі на
відстані понад 20 кілометрів.
4. Хутро білого ведмедя насправді позбавлена пігменту
кольору і є практично прозорим. Тільки через заломлення світла воно здається
білим. Також мало кому відомо, що під хутром у білих ведмедів чорна шкіра.
5. Полярні ведмеді справжні ненажери. Голодний дорослий самець за один раз може
з'їсти понад 50 кілограмів м'яса. А ведмідь гризлі з'їдає майже 20 тисяч
калорій в день.
6. Всі білі ведмеді, які сьогодні живуть на нашій планеті, мають одного
спільного родича, який жив в Ірландії понад п'ятдесят тисяч років тому. І як не
дивно, предком білих ведмедів є бурий ведмідь.
7. Під час зимової сплячки в організмі медведя суттєво сповільнюється
метаболізм та навіть знижується температура тіла, а пульс з 55 ударів на хвилину
уповільнюється до дев'яти. Але всупереч розповсюдженій думці ведмідь, під час
такого сну, дуже чутливий і у випадку небезпеки вмить прокидається та покидає
барлогу. Такий зимовий сон дозволяє тваринам використовувати дуже мало енергії
і допомагає вижити завдяки накопиченому жиру.
8. Якщо бурий ведмідь вчасно не нагуляє достатню
кількість запасів жиру, він може взагалі не впадати в сплячу. Такі ведмеді
бродять цілу зиму по лісі і в народі їх називають «шатунами». Тварина в такому
випадку, через відсутність достатньої кількості їжі, стає дуже агресивною та
небезпечною для людей.
9. Серед полярних ведмедів в сплячку впадають лише вагітні самки, а самці
залишаються активними і полюють круглий рік. Але класичною сплячку полярних
ведмедиць назвати важко. Насправді ведмедиця після народження малят не засинає
міцним сном, а просто не покидає барлогу і чекає поки ведмежата зміцніють і
будуть готові витримувати довгі подорожі та люті морози.
10. Ведмедя часто можна зустріти на гербі багатьох міст. Історія походження
ведмедя як геральдичної фігури бере свій початок з Німеччини та пов'язана з
використанням ведмедя, як тотемної тварини, стародавніми племенами германців і
кельтів. В Україні ведмідь є на гербі Східниці, Магерова та селища Медвежа, а
також він дуже часто зустрічається на гербах міст в Німеччині, Росії,
Білорусії, Іспанії та багатьох інших країнах.
11. Цікавим фактом є також те, що зображення ведмедя
можна зустріти навіть на грошах, наприклад на Білоруській купюрі номіналом 50
рублів 1992 року.
12. В Європі та США плюшевих ведмедиків називають «Тедді» (Teddy
bear), ім'я іграшки традиційно асоціюється з ім'ям президента США Теодором
Рузвельтом, який на полюванні 1902 пошкодував ведмедя. У Великій Британії 27
жовтня відзначають День Плюшевого Ведмедика.
Джерело: https://www.factday.net/10-2-tsikavi-fakty-pro-vedmediv.
Домашнє завдання:
«Читаємо-Аналізуємо-Обговорюємо-Робимо
висновок»
Що не так?
Прочитайте інформації про ведмедів,
які розміщені на двох різних сайтах.
Порівняйте їх між собою.
Інформації, на якому сайті ви
довіряєте більше?
Метод "Складаємо таблицю – шифруємо - розшифровуємо".
Мета: формування
вміння складати узагальнені та систематизовані таблиці з конкретної теми,
розробляти на їх основі логікони (табличні загадки)[1].
Учні працюють в парі
•
Крок 1. Ознайомити
учнів з принципом роботи. Для цього скласти на дошці таблицю (3х3) з будь-якої
теми і заповнити її. Потім витерти інформацію з клітинок таблиці у будь-якому
порядку, отримавши логікон.
•
Крок 2. Запропонувати
учням тему і формат таблиці. За визначений час (7 хвилин) вони повинні скласти
і зашифрувати таблицю.
•
Крок 3. Групи
обмінюються таблицями і заповнюють пропущені місця протягом 3 хвилин. Після
виконання завдання передають його наступній групі для аналізу правильності
виконання.
•
Крок 4. Наступна група
протягом 3 хвилин аналізує правильність виконаного завдання.
•
Крок 5. Обговорення
результатів роботи.
Біологія 6
клас. Урок !!!!
Тема уроку Одноклітинні твариноподібні
організми
Переглянувши тему "
Одноклітинні твариноподібні
організми", заповнемо на
дошці таблицю:
№ з/п |
Ознаки клітини, організму та процеси |
Амеба протей |
Інфузорія-туфелька |
Евглена зелена |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
5. |
|
|
||
6. |
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
Утворилась така таблиця:
№ з/п |
Ознаки клітини, організму та процеси |
Амеба протей |
Інфузорія-туфелька |
Евглена зелена |
1. |
Ознаки клітини |
Цитоплазматична
мембрана, цитоплазма, ядро |
Цитоплазматична
мембрана, цитоплазма, ядро |
Цитоплазматична
мембрана, цитоплазма, ядро |
2. |
Ознаки
організму |
Несправжні
ніжки, скоротлива вакуоля, травна вакуоля |
Війки,
велике ядро,мале ядро, скоротлива вакуоля, травна вакуоля, глотка, порошиця |
Джгутик,
глотка, вічко, скоротлива вакуоля, хлоропласти |
3. |
Форма тіла |
Непостійна |
Постійна |
Постійна |
4. |
Живлення |
Гетеротрофне |
Гетеротрофне |
Міксотрофне |
5. |
Дихання |
Через поверхню тіла, аеробне |
||
6. |
Виділення |
Скоротливі
вакуолі |
Скоротливі
вакуолі |
Скоротливі
вакуолі |
7. |
Органи
руху |
Несправжні
ніжки |
Війки |
Джгутики |
8. |
Подразливість |
Таксиси
(рух у певному напрямі) |
Таксиси |
Таксиси |
9. |
Розмноження |
Поділом
навпіл |
Поділом
навпіл, статевий спосіб |
Поділом
навпіл |
10. |
Несприятливі
умови |
Циста |
Циста |
циста |
Клас ділиться на групи. На основі заповненої
таблиці кожна група має створити зашифровану таблицю для своїх товаришів по
класу.
При цьому назви колонок необхідно
залишити незмінними, а порядок строк можна змінювати. Наприклад, таблиця буде
мати такий вигляд:
№ з/п |
Ознаки клітини, організму та процеси |
Амеба протей |
Інфузорія-туфелька |
Евглена зелена |
1. |
Ознаки
клітини |
|
Цитоплазматична
мембрана, цитоплазма, ядро |
|
2. |
Ознаки
організму |
Несправжні
ніжки, скоротлива вакуоля, травна вакуоля |
|
|
3. |
Форма тіла |
|
|
Постійна |
4. |
Живлення |
|
Гетеротрофне |
|
5. |
Дихання |
Через поверхню тіла, аеробне |
||
6. |
Виділення |
|
|
Скоротливі
вакуолі |
7. |
Органи
руху |
|
Війки |
Джгутики |
8. |
Подразливість |
Таксиси
(рух у певному напрямі) |
|
|
9. |
Розмноження |
|
Поділом
навпіл, статевий спосіб |
Поділом
навпіл |
10. |
Несприятливі
умови |
Циста |
|
|
Щоб таблиця набула вигляду логікону, першу строку
вилучіть. Заповнену таблицю заховаємо.
Далі групи обмінюються таблицями
і заповнюють пропущені місця. Після виконання завдання передають його наступній
групі для аналізу правильності виконання. Після того, як групи перевірили
правильність виконання завдання, вони передають його наступній групі, яка
звіряє заповнену таблицю із власним екземпляром. Результати роботи колективно
обговорюються: Чи співпали думки груп щодо заповнення таблиці? Чому?
Шифрування таблиці та розшифровування групи
здійснюють по-черзі.
Таблицю для перевірки знову виводимо на дошку.
Метод "Залиште за мною останнє слово".
Мета: формування
уміння концентрувати увагу під час опрацювання тексту, вміння аналізувати та
робити нотатки-коментарі.
Учні
працюють індивідуально.
Біологія 7
клас. Урок 26.
Тема уроку
Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів.
•
Крок 1.
Перед початком читання тексту підручника учні отримують завдання знайти в
тексті уривки, які їх здивували або зацікавили, які викликали сумніви,або недовіру.
•
Крок 2. Учні
самостійно читають запропонований текст і на одному боці маланького аркушу
паперу записують сторінку і два перших слова абзаца, до якого на іншій стороні
аркуша вони записують власний коментар, починаючи його словами «Мене здивувало (зацікавило…)
те…, тому що…»
•
Крок 3.
Вчитель викликає одного з учнів і просить його прочитати обраний уривок без
власних коментарів. Після цього учень звертається до класу з питанням: «Що мене
здивувало (зацікавило…) в цьому тексті?» учні класу намагаються дати відповідб.
При цьому учень, що поставив питання не підтримує висловлювання однокласників
ні мімікою, ні словами, ні жестами. Вчитель також може прокоментувати уривок.
•
Крок 4.
Після того, як клас висловив свої коментарі, учень зачитує свій власний коментар.
Це останнє слово, після якого ніхто більше ніяких коментарів не висловлює.
Навіть вчитель.
ТЕКСТ для роботи в
групах
Джерело:
Остапченко Л.І. та ін.. Біологія, 7 клас, с.80.
Для зимівлі плазуни можуть використовувати різні місця. Так, болотяні черепахи
зимують на дні водойм, зарившись у мул. А змії, вужі та ящірки зимовий період
проводять у пустотах у ґрунті (норах гризунів, під пеньками дерев тощо), куди
можуть ховатися цілими групами, Впродовж усієї зими вони, звісно,
не живляться, а процеси обміну речовим у них значно вповільнюються.
Як тільки навесні промені сонця прогріють землю, на її поверхню виповзають
зі своїх зимових притулків гадюки і вужі. У цей час вони ліниво лежать та
вигріваються в променях весняного сонця неподалік від місць зимівлі. Пізніше
пробуджуються черепахи та ящірки.
Одразу після виходу із зимівель та
переміщення до своїх літніх територій плазуни починають розмножуватися. Самки
відкладають яйця в ямки під камінням, пеньками тощо, які добре прогріваються
сонцем, бо тепло необхідне для розвитку зародків. Наприкінці літа з'являється
потомство. У степах і пустелях надзвичайно висока температура влітку спонукає
тварин впадати в так звану літню сплячку.
Немає коментарів:
Дописати коментар